Ako vyzerá správny postup pri predaji vášho bytu či domu?

Dobrý deň priatelia.

Skúsili ste predať váš byt či dom sami a ešte ste nepredali?

Zvažujete spoluprácu s profesionálnym realitným partnerom predaja (realitným maklérom)?

Takáto spolupráca môže celý predaj značne urýchliť, dosiahnuť najvyššiu možnú predajnú cenu a ušetriť veľké množstvo starostí.

 

V tomto článku sa dozviete, ako takáto spolupráca má vyzerať.

 

Ako máte postupovať a čo očakávať:

 

  1. Výber realitného partnera predaja 
Nezávislé prieskumy ukazujú, že tí, ktorí využijú služby skúsených realitných partnerov predaja, predajú svoju nehnuteľnosť za vyššiu cenu a v kratšej dobe ako tí, čo si ju predávajú sami.
  2. Obhliadka nehnuteľnosti realitným partnerom predaja 
Obhliadka vašej nehnuteľnosti je podmienkou pre profesionálny servis. Pri odhade predajnej ceny hrá rolu nielen nehnuteľnosť ako taká (vek, stav a vybavenie), ale aj lokalita (občianska vybavenosť, dopravná dostupnosť ) a aktuálna ponuka nehnuteľností na predaj v danej lokalite.
  3. Príprava nehnuteľnosti na predaj 
Ešte predtým, než ponúknete svoju nehnuteľnosť na predaj, je dôležité dôkladne ju pripraviť a čo najviac zvýšiť jej atraktivitu. Váš realitný partner predaja vám poradí dôležité tipy a odporučí, prípadne zaistí špecialistu, ktorý sa o toto môže postarať za vás. Nehnuteľnosť by mala pôsobiť čisto a neosobne, aby umožnila záujemcovi vlastné predstavy o možnom budúcom využití či zariadení. Záhrady pri rodinných domoch by mali byť udržiavané. Pri fotografovaní nehnuteľnosti pre marketingové účely odporúčam odstrániť osobné predmety či rodinné fotografie.
  4. Uzavretie sprostredkovateľskej zmluvy 
Váš partner predaja vás starostlivo zoznámi s podmienkami spolupráce. Sprostredkovateľská zmluva zaisťuje serióznosť v priebehu obchodnej transakcie. Obsahuje dohodnuté podmienky a zakladá oprávnenie partnera predaja nehnuteľnosť ponúkať a rokovať so záujemcami.
  5. Spracovanie predajnej prezentácie vašej nehnuteľnosti 
Váš partner predaja spracuje profesionálnu prezentáciu vašej nehnuteľnosti pre jej marketing a pre rokovania so záujemcami. Predajná prezentácia obsahuje všetky všeobecné, ale aj technické informácie o vašej nehnuteľnosti, fotodokumentáciu, pôdorysy a ďalšie prípadné dokumenty či informácie.
  6. Zalistovanie vašich nehnuteľnosti do systému 
Do 24 hodín od podpísania zmluvy o zastúpení je vaša nehnuteľnosť vložená do interného systému a následne potom exportovaná na všetky
významné realitné servery. V momente, kedy je vaša nehnuteľnosť vložená do systému, začne sa párovať so všetkými zodpovedajúcimi dopytmi z celej siete a jej ponuka je odosielaná všetkým potenciálnym záujemcom prostredníctvom e-mailu.
  7. Marketing nehnuteľnosti 
Dôležitou súčasťou predajného plánu je na mieru zostavená inzercia vašej nehnuteľnosti.
  8. Kvalifikácia a preverenie záujemcu 
Váš partner predaja dopredu vyberie len vhodného záujemcu o prehliadku nehnuteľnosti na základe ich kritérií a finančných možností.
Tým šetrí váš čas aj súkromie.
  9. Rezervačná zmluva (Dohoda o zložení blokovacieho depozitu) 
V prípade, že záujemca sa za dohodnutých podmienok rozhodne pre kúpu vašej nehnuteľnosti, uzatvára s ním vaša realitná kancelária rezervačnú zmluvu (dohodu o zložení blokovacieho depozitu). Na jej základe klient skladá
rezervačný poplatok (blokovací depozit). Nehnuteľnosť je tak pre záujemcov rezervovaná a zmluvné strany majú priestor na prípravu Kúpnej zmluvy a prípadne na vybavenie financovania.
  10. Kúpna zmluva/Zmluva o prevode bytovej jednotky/Zmluva o prevode členských práv a povinností v bytovom družstve
 Zmluva, na základe ktorej dochádza k prevodu vlastníctva z predávajúceho (vás) na kupujúceho. K prechodu vlastníckeho práva dochádza zápisom do Katastra nehnuteľností, k prevodu družstevného podielu dochádza okamihom doručenia Dohody o prevode orgánu bytového družstva.
  11. Predaj 
Zmluvné strany podpíšu všetky potrebné zmluvy, vaša realitná kancelária zaistí ich podanie na Katastrálny úrad, alebo ich predloženie družstvu. Depozitárovi predloží potrebné dokumenty (originálny výpis LV), na základe ktorého je vám uvoľnená kúpna cena.
  12. Odovzdávanie nehnuteľnosti 
Po podpise kúpno-predajnej zmluvy je potrebné vypracovať preberací protokol k nehnuteľnosti. V protokole je potrebné uviesť presné stavy a evidenčné čísla meračov ( merač teplej a studenej vody, merač tepla, merač plynu )
súpis hnuteľného majetku ( zariadenie a vybavenie nehnuteľnosti ) a súpis odovzdaných kľúčov ( od vchodu, pivnice, garáže, spoločných priestorov, schránky,... ) V preberacom protokole je vhodné uviesť aj stav nehnuteľnosti a v prípade potreby urobiť fotodokumentáciu. Na záver je potrebný samozrejme podpis predávajúceho a kupujúceho.
  13. Daňové priznanie Pri predaji je predávajúci povinný túto skutočnosť oznámiť správcovi dane z nehnuteľnosti (obecný alebo mestský úrad) do 30 dní od rozhodnutia správy katastra o vklade vlastníckeho práva do katastra nehnuteľností. Zároveň je treba podať daňové priznanie do 31. januára príslušného zdaňovacieho obdobia správcovi dane z nehnuteľnosti. Ak predávajúci vlastní nehnuteľnosť po dobu kratšiu ako 5 rokov, musí zaplatiť daň z príjmu. Skúsený partner predaja by vás mal na túto skutočnosť upozorniť a prípadne odporučiť, alebo zabezpečiť konzultáciu s daňovým poradcom.

Záver

Profesionál vás prevedie celým týmto procesom bezpečne.

Ako si vybrať realitnú kanceláriu, ktorá mi ponúkne služby aké si želám? O tom so napísal TU.

Ak sa chcete dozvedieť krok za krokom ako rýchlo a bezpečne predať, kliknite si na môj Ťahák na to, ako neprerobiť.

 

Rád Vám s predajom poradím alebo pomôžem.

Zavolajte mi a dohodneme si stretnutie u nás v kancelárií pri dobrej káve.

0907 360 066, Pavel Morava

 

PS: Nepredávajte zbytočne dlho a nepredávajte pod cenu.

Ťahák Krok za krokom

Predávate nehnuteľnosť a neviete si rady? Stiahnite si ťahák ako na to!

STIAHNI